Kenelle somaattinen pilateskurssi sopii?

Tunneillani pääpaino on oman kehollisen prosessin tukemisessa, vailla suorituspaineita tai minkäänlaista pakottamista. Sallimme kehon omalla tahdillaan päästää irti kireyksistä ja totutuista jännityksistä, ja ylipäätään kaikesta siitä mikä meitä estää olemasta kotonamme kehossamme.

Tunnit sopivat kaikille, jotka haluavat oppia liikkumaan helpommin ja kivuttomammin, ymmärtää kehon toimintaa ja saada tukea ja inspiraatiota kehonhuoltoon lempeällä tavalla.

Tunnit soveltuvat erityisen hyvin myös oman kasvuprosessin ja esimerkiksi terapian tai kuntoutumisen tueksi, sillä tärkein teema kaikilla tunneillani on kehon omien rajojen kunnioittaminen ja kuuntelemaan oppiminen - monille meistä aluksi haastavaa! Pyrimme myöskin ymmärtämään eron suorittavan ja läsnäolevan liikkumisen välillä, ja jokaisella tunnilla teemme hermostoa tasapainottavia ja palauttavia harjoituksia.

Kun teemme vahvistavia ja dynaamisempia harjoituksia tästä lähtökodasta käsin, harjoitus on turvallinen ja tehokas ja samalla opimme orgaanista kehonhallintaa.

Keho ohjautuu luonnostaan kohti hyvinvointia ja paranemista, kun annamme sille mahdollisuuden ja opimme kuuntelemaan kehon viestejä!

Course curriculum

  • 1

    Tervetuloa!

    • Ohjeet ja aikataulu

    • Pilateksen perusteita VIDEO: alaselän ja lantion neutraali asento.

  • 2

    Pilates tiistaisin klo 18-19

    • Pilates 5.4.

  • 3

    Tallenteet

    • Pilates 15.2. Tilaa yläselkään ja kylkiin, pään integrointi selkärankaan.

    • Pilates 22.2. Ydintukiharjoituksia ja kylkien ja lonkkien avausta

    • Pilates 1.3. Ydintuki- ja lapatukiharjoituksia

    • Pilates 8.3. Lonkat ja kyljet

    • Pilates 15.3. Liikettä selälle ja kyljille, lonkkaharjoituksia

    • Pilates 22.3. Somaattisia lonkka- ja selkäharjoituksia

    • Pilates 29.3. Harjoituksia tuolilla, lannerangan asento, takareiden venytys

    • Pilates 5.4. Selän liikuttelua ja lonkkaharjoituksia

Pilateksen kevätkausi 15.2.-5.4.2022

Pilatestunneilla harjoitetaan kehoa monipuolisesti, ja pilateksen periaatteet kulkevat kokoajan mukana. Tunneilla on myös täydentävää sisältöä ja kaikessa harjoittelussa on somaattinen laatu. Tämä tarkoittaa pilatestunneilla sitä, ettemme keskity pelkästään mekaaniseen suoritukseen, vaan tutkimme liikkeen laatua ja keskitymme olemaan harjoituksissa läsnä kunnioittaen kehomme rajoja. Usein alustamme pilatesharjoituksia somaattisilla harjoituksilla, jolloin on mahdollista integroida harjoitukset osaksi koko kehomielisysteemiämme ja harjoitusten hyöty siirtyy arkielämään helpommin.

Käytämme tunneilla pienvälineinä mm. pientä pilatespalloa (n. 20-25cm läpimitaltaan) ja vastuskuminauhaa (kevyt tai medium vahvuus). Jos sinulla ei ole välineitä, voit tehdä harjoitukset ilman välineitä tai korvaten ne kotoa löytyvillä esineillä, johon annan vinkkejä ennen tuntia.

Tunnit ovat tiistaisin klo 18-19 alkaen 15.2. Tunneista tulee tallenteet kurssialustalle, eli ei haittaa jos et pääse osallistumaan reaaliajassa. Tallenteet ovat käytössäsi 10.4. asti.

Kurssimaksu sisältää tuntitallenteet. Ilmoittaudu mukaan somaattisen pilateksen maailmaan!

Ohjaaja

Teija Autio

Olen työskennellyt koko työurani eli n. 25 vuotta kehollisuuden parissa, ensin tanssijana ja myöhemmin pilatesohjaajana. Somaattisuus on tullut mukaan heti urani alkumetreillä 90-luvulla, ja olen käynyt useita somaattisten metodien ammatillisia kursseja ja koulutuksia. Tällä hetkellä opiskelen Movement Intelligence-metodia, jonka ohjaajaksi valmistun 2021. Pilatesohjaajakoulutuksen olen käynyt vuonna 2007, ja sen jälkeen suorittanut useita ammatillisia lisäkoulutuksia, sekä Spiraalistabilaatio-opintoja.

Ennenkaikkea tunneillani pyrin tukemaan ihmistä luopumaan kaikenlaisesta kehon pakottamisesta, muokkaamisesta, soimaamisesta ja liiasta suorittamisesta. On tärkeää oppia tunnistamaan kehon rajat ja kunnioittamaan niitä. Ajattelen että kehon kautta voimme kohdata myös elämän haasteita tarvitsematta aina edes tiedostaa taustalla olevaa tarinaa.

Ohjaustyylini on tarkka, lempeä ja helposti lähestyttävä, ja käytän paljon mielikuvia ohjaamaan aina valppaana oleva analyyttinen mielemme tekemään havaintoja kehosta luovalla tavalla, joka auttaa löytämään luonnollisen ja kevyen liikkeen joka on meidän sisäänrakennettu ominaisuutemme. Olen ohjaajana parhaimmillani ohjatessa autenttisen kokemuksen äärelle kognitiivisen ja analyyttisen opiskelun sijaan.

Tuntini sopivat siis erityisen hyvin heille jotka ovat kiinnostuneita kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kevyestä olemisesta kehossaan ja läsnäolon tutkimisesta. Pikaratkaisuja ei ole tarjolla, mutta pureskeltavaa loppuelämäksi sen sijaan!

Liity sähköpostilistalle: